Vakantie zomer 2006

Met de Miles'Tone naar de Seine-baai, Normandië en Zuid-Engeland.

Dit verslag beschrijft de vakantie van 2006 van Henk en Tonny.

Kijk voor alle foto's bij Zeilen / Fotogalerijen

Zondag 04-06-2006
Gisteravond aan boord gegaan en alle spullen voor de vakantie van 4 weken een plaatsje gegeven. Om 08:40 uur zijn we uit onze thuishaven vertrokken met een lekkere N-wind kracht 4. Met het grootzeil en de fok hebben we heerlijk gezeild op het Haringvliet naar de Goereese sluis bij Stellendam. We hoefden slechts even te wachten voordat we geschut konden worden. In het Slijkgat konden we weer prima verder zeilen, maar daarna werd de wind steeds minder. Om 14:30 uur hebben we de fok maar ingerold en de motor gestart, de wind was intussen afgezwakt tot NNW 2. Even voorbij Zeebrugge hebben we het grootzeil ook maar gestreken. Vlakbij Blankenberge begon het een beetje te regenen, maar dat mocht de pret niet drukken, we hadden een lange mooie rustige tocht achter de rug. Om 19:15 uur meerden we af bij de VNZ.
Terwijl de schipper schoon schip maakte, werd door de schippersvrouw een heerlijk tagliatelle schotel met zalm en champignons klaar gemaakt die we met smaak hebben verorberd.

Snelle cat bij Duinkerken
Snelle cat bij Duinkerken

Maandag 05-06-2006
Vanwege de stroom hoefden we vandaag niet vroeg weg. We hebben eerst de fok nog even vervangen door de genua want de wind zou ruim invallen vandaag. We vertrokken om 11:00 uur met zon en een NE-wind kracht 4 die in de loop van de dag aantrok tot 4/5 en later 5/6. Pal voor de wind hebben we alleen de genua uitgerold. In eerste instantie hadden we wat stroom tegen, maar even later flink mee. Naarmate de wind aantrok, werd het wel kouder, maar gelukkig bleef het nog steeds zonnig.

In Duinkerken was het erg druk vanwege Engelse en Franse wedstrijden. De havenmeester wees ons een plekje aan waar op dat moment nog 2 wedstrijdjachten lagen die na enige tijd zouden vertrekken. Dat duurde wel een paar uurtjes, maar op die plek lagen we beter dan aan de V-steiger.
In de haven stond nog steeds een koude wind, dus we hebben de maaltijd binnen genoten, deze keer een spaghettischotel.

Dinsdag 06-06-2006
De wind en de stroom zijn ons weer gunstig gezind. We hoefden pas om 11:30 te vertrekken en de wind was eerst NNE 4/5 later afnemend NNE 3. Ideaal om op dit traject met grootzeil en genua te varen. Tot Calais was het een beetje bewolkt, wind een kleine 5 Bft, net iets achterlijker dan dwars. Dat zeilde fantastisch, ondanks een beetje tegenstroom gingen we 7 knopen over de grond.
Bij Calais werd het wat minder, de wind nam af en we moesten afvallen zodat we bijna plat voor 't lapje gingen. Het grootzeil ging ontzettend klapperen, die hebben we maar laten zakken. Om tussen de ferries door te varen, hebben we even de motor bijgezet. Verder naar Boulogne alleen met de genua gezeild. Dat ging niet zo snel meer, maar we hadden hier een fikse stroom mee en de zon was er door gekomen, dus heerlijk rustig varen en genieten.

Vierkant getuigd schip
Vierkant getuigd schip

Even nadat we in Boulogne waren afgemeerd, kwam er een groot vierkant getuigd Engels schip binnen (een soort VOC-schip). Die hadden we onderweg in de verte ook al zien varen.

Woensdag 07-06-2006
De tocht van Boulogne naar Dieppe valt niet veel over te vertellen, deze kenmerkte zich door gebrek aan wind (variabel 1 tot 2). Dus de motor heeft deze dag overuren gemaakt. Gelukkig liet de zon ons niet in de steek.
De haven van Dieppe is 24 uur per dag aan te lopen. De havenmeester is op te roepen via VHF 9 en is erg behulpzaam met het afmeren. Dat mag ook wel voor de prijs die we daar moesten betalen: € 34 voor 1 nachtje.
's Avonds hebben we gegeten in een klein visrestaurantje aan de haven.

Zonsondergang bij Fécamp
Zonsondergang bij Fécamp

Donderdag 08-06-2006
Vandaag ging de reis van Dieppe naar Fécamp. Dankzij het tij hoefden we pas om 11:30 uur te vertrekken. De eerste 1½ uur was er weinig wind en hebben we op de motor gevaren. Daarna ging het genoeg waaien om de zeilen te hijsen (NE3). Omdat we pal voor de wind voeren, hebben we besloten eerst een slag in Westelijke richting te maken met een bakstagwind. Op het moment dat we Noordelijk van Fécamp zaten, hebben we een gijp uitgevoerd en pal Zuid naar die plaats gezeild, uiteraard weer met een bakstagwind, die ondertussen 5 Bft was geworden. We kwamen ongeveer tegelijk aan met de SEM die we in Dieppe hadden zien vertrekken.
Een heerlijke zeildag waarbij we ongereefd het grootzeil en de genua hebben gebruikt. Tussen de pieren van de haven stond nog maar 1½ meter water onder de kiel (drie kwartier na LW). Hier moeten we niet binnenlopen met LW en springtij. In de voorhaven, waar we konden afmeren, stond wel weer voldoende water.
De haven ligt vlak achter het strand, even een soort boulevard over en je staat op het kiezelstrand.

Vrijdag 09-06-2006
Deze dag moesten we nog later vertrekken, want we konden pas vanaf 19:00 uur in de sluis bij Honfleur. De wind was ENE 4 tot 6 Bft, vandaar dat we zijn gestart met 1 rif in het grootzeil en de genua 80% uitgerold. Met een bakstag wind en veel zon was dit fantastisch zeilen, maar het ging eigenlijk veel te hard (10 knopen over de grond), op deze manier zouden we veel te vroeg bij Honfleur arriveren, namelijk met LW. We hebben daarom het grootzeil laten zakken en zijn met alleen de genua verder gegaan. Zelfs toen ging het nog snel.
In het kanaal in de Seine-monding hadden we eerst een beetje stroom tegen, maar even later weer wat mee zodat we om 18:50 uur bij de sluis waren, waar we even later geschut konden worden weer tegelijk met de SEM. In de sluis waren in uitsparingen in de wand drijvende bolders gemonteerd die in geleiderails met het waterpeil op en neer gingen, erg handig! Om 19:30 uur werd de brug bediend naar het oude gedeelte van de haven, waar we een plaats kregen naast een Engels jachtje met een drietal jongelui. Die hadden daar ter plekke de mast en een whisbone-giek er op gezet (een heel apart tuig).

Oude haven Honfleur
Oude haven Honfleur

We hadden besloten om in Honfleur een paar dagen te blijven en de volgende dag kregen we een box met een vingerpier toegewezen aan de andere kant van de havenkom zodat we die dag lekker van de avondzon konden genieten. Nader kennis gemaakt met de opvarenden van de SEM, Martien en Janny, bij elkaar aan boord geborreld en gegevens uigewisseld.
In de omgeving van dit mooie stadje een leuke wandeling gemaakt met wel erg steile weggetjes. In de zomer is het in Honfleur ontzettend druk, maar in de eerste helft van juni is het gewoon een vrij rustig mooi havenplaatsje. Deze dagen hadden we bijzonder mooi, zonnig en droog weer. Er waren nog niet veel passanten, maar op de kade met zijn terrasjes was het wel druk (weekend!). Grote groepen met pachtig motoren (Harley's). De laatste avond Martien en Janny van de SEM uitgenodigd voor een borrel waarbij wij ze van veel informatie hebben voorzien over de Solent en verdere Engelse Zuidkust. Zij waren daar nog nooit geweest en wij hadden nog een heleboel folders en andere documentatie (wie wat bewaard, heeft wat).

SEM op weg naar St.Vaast
SEM op weg naar St.Vaast

Maandag 12-06-2006
Vanmorgen samen met de SEM om 08:30 uur door de brug en om 09:00 uur door de sluis gegaan. De Sem wilde naar St.Vaast en wij hadden nog geen 100% plan, misschien naar Ouistreham. Even stroomopwaarts richting de brug gevaren om het grootzeil te hijsen. Er stond daar een enorme stroom, maar we hadden het zeil op tijd omhoog en konden omkeren richting zee. Dat ging pal voor de wind met soms 4 knopen stroom tegen. Omdat er niet zo veel wind stond, moest de motor wel meehelpen om vooruit te komen. Toen we het kanaal van Rouen verlieten, was de stroom een stuk minder en konden we wat oploeven, dus de genua er bij uitgerold en de motor uit.Vervolgens naar de SEM gezeild en verteld dat onze plannen veranderd waren en Deauville ons doel was geworden. Daarna een stormrondje 🙂 gemaakt en de SEM uitgezwaaid.
Richting Deauville bleek dat we niet helemaal goed gingen. De coördinaten van de Semoy-boei stonden niet goed in de GPS. M.b.v. de kaart en zichtpeilingen kwamen we toch goed op de plaats van bestemming. Zo zie je maar weer, check, check and double check!
De gate/sluis naar Port Deauville stond open dus we konden zo naar binnen varen. Om ongeveer kwart voor één waren we afgemeerd. Na schoon schip maken en een drankje, naar de havenmeester gegaan om ons te melden en te betalen. Daarna de stad in gewandeld en een paar terrasjes bezocht (die waren trouwens erg duur in deze chique stad). 's Avonds aan boord in de late middag/avondzon een lekker tournedo'tje gegeten. Na het eten snel koffie gezet en meegenomen nar het strand dat slechts op een steenworp afstand verwijderd was van de haven. Daar de koffie met een likeurtje gedronken bij zonsondergang. Dat is echt vakantie en genieten. Weer aan boord nog even afgewassen en een slaapmutsje genomen.
De volgende dag hadden we nog geen zin om te vertrekken en zijn we nog een dagje in Deauville gebleven. 's Morgens werden er vlak bij de boot filmopname's gemaakt (elke scène werd tig keer overgedaan).

Woensdag 14-06-2006
Vannacht veel regen gehad, vanmorgen was het zicht nog matig. Toch zijn we vertrokken met de verwachting veel te moeten motoren vanwege weinig of geen wind, maar eenmaal buiten de pieren bleek er voldoende wind te staan om met grootzeil en genua te zeilen. Onderweg wel weer vrij veel regen gehad.
De aanloop naar Courseulles was behoorlijk lastig mede omdat een boei die op de kaart stond, er in de praktijk niet (meer) lag. Door de verrekijker leken alle lichten op rood te staan wat zou betekenen dat er niets bediend werd. Daarom de haven opgeroepen en in m'n beste Frans gevraagd of we naar binnen konden. Dat was geen probleem. In de almanak had ik al gezien dat we de Oostelijke kant van aanloopgeul moesten aanhouden vanwege ondieptes aan de andere kant. Een half uur na onze aankomst ging de deur echt dicht. Deze plaats kan alleen maar aangelopen worden van ongeveer 2 uur voor tot 2 uur na HW.

Donderdag 15-06-2006
Het plan van vandaag was om naar Cherbourg te varen. Punt van aandacht was Pointe de Barfleur omdat daar een sterke stroming kan staan. Om ongeveer 15:30/16:00 uur ging daar de stroom mee lopen.
De "gate" van Courseulles ging wat later open dan verwacht zodat we pas om 12:30 uur buiten de pieren waren. Het water was daar ontzettend heftig en warrig.
Eerst maar op de motor naar de buitenboei gevaren waar het iets dieper was, maar het water c.q. de golven waren erg onprettig zodat we geen kans zagen om het grootzeil te hijsen. Dus hebben we alleen de genua uitgerold. De wind was tegen de verwachting in, een stukje harder, geen 3 maar een dikke 5 Bft met uitschieters naar 6. En met slechts de genua rolde de boot heel erg. De golven werden pas na een uurtje of 4 wat prettiger zodat we toen pas het grootzeil gingen hijsen. Wat liep de boot toen weer comfortabel. In de uren daarvóór was de schipper niet bepaald in goede doen (1 keer visjes voeren). Later nam de wind verder af en kwam meer van achteren zodat het gerol en geklapper van de zeilen door merg en been ging. Zeilen naar beneden gedaan en motor gestart voor het laatste uurtje.

Kerk in Cherbourg

Kerk in Cherbourg

In de haven van Cherbourg zochten we een plekje en daar werden we ineens aangeroepen door Martien en Janny van de SEM die ons onthaalden op een lekkere mok warme verse thee en koffie. Zij lagen hier al 2 dagen en zouden de volgende dag vertrekken voor de oversteek naar Wight. Ons plan was om een paar dagen in Cherbourg door te brengen en dat hebben we dan ook gedaan. Cherbourg is een behoorlijk grote stad met wat oude gebouwen en leuke straten. Eén gebied is zelfs helemaal autovrij. De laatste dag dat we hier waren, hebben we de dieseltank helemaal vol laten gooien want daar zat niet zo veel meer in en de verwachting was dat we de volgende dag, tijdens de oversteek naar Wight, weinig of geen wind zouden hebben (helaas!).

Zondag 18-06-2006
Vanochtend om 5:00 uur opgestaan en inderdaad was er geen wind. Om 6:00 uur vertrokken en alles op de motor gevaren.
Het zicht was heel de dag matig (3 tot 4 mijl), wel met af en toe een zonnetje er door heen. Dit waren natuurlijk ideale omstandigheden om met de radar te oefenen. Op het radarscherm kijken naar de echo's en dan naar buiten om te kijken of de bijbehorende schepen in zicht waren. En de echo's op het scherm volgen om te bepalen of er eventueel gevaar voor een aanvaringskoers was.

The Needles
The Needles

Vooraf hadden we de kompaskoers bepaald door het verschil te nemen van de W-stroom en de E-stroom (van alle uren opgeteld) en dat te verreken met de grondkoers. Daarbij er voor zorgen dat we iets bovenstrooms uit zouden komen. Onderweg per uur de posities in de kaart zetten. Daarbij bleek dat we 2 keer een kleine koerscorrectie moesten uitvoeren, het is van te voren helaas nooit exact te bepalen wat de stroomsterkte per uur is.
In Yarmouth was het redelijk druk, het was weekend. Er waren daar 2 nieuwe lange steigers bij gebouwd sinds de laatste keer dat we daar waren. 's Avonds aan boord een lekkere rijstschotel gegeten.

Maandag 19-06-2006
's Morgens in Yarmouth met de watertaxi even aan wal geweest om de havenmeester te betalen en een paar boodschappen te doen. Rond 12:30 uur zijn we vertrokken met een E-lijke stroming naar Cowes. Er stond een SSW-wind met een kracht 4 á 5 Bft met een zonnetje er bij. Heerlijk relaxed met een bakstagwind in een uur naar de plaats van bestemming. Even voor de ingang van de rivier de genua ingerold en op grootzeil verder. Bij Cowes Haven de Rivier Medina op gezeild, motor aangezet en daar het grootzeil laten zakken. We hebben deze keer afgemeerd bij Shepard's Warf nadat we ze per marioon hebben aangeroepen. 's Middags nog even in Cowes rondgewandeld. Daarna de boot afgesopt en schoongespoeld met zoet water. 's Avonds in het een restaurantje, de Union Inn, gegeten.

Spinaker Tower in Portsmouth
Spinaker Tower in Portsmouth

Dinsdag 20-06-2006
Deze dag hadden we weer een korte trip voor de boeg, naar Portsmouth. De E-stroom ging om 12:00 uur lopen, dus wij vertrokken net na het middaguur met een WSW-wind, kracht 5.
Ook weer met genoeg zonneschijn. Onderweg een keer een gjp uitgevoerd en nabij het toegangskanaal bij Portsmouth hebben we even een stormrondje gemaakt omdat er te veel wind was en onrustig water om te gijpen. Het smalle Boat Channel doorgevaren, dat ging nog behoorlijk heftig, totdat we achter een groot gebouw kwamen en in de luwte daarvan de zeilen geborgen.
In Haslar Marina aan een steiger aan hoger wal afgemeerd (gelukkig met wat hulp van een paar landgenoten die daar al lagen). De volgende dag werd er nog meer wind verwacht, waarschijnlijk zouden we hier wel een extra nachtje blijven liggen. Uiteindelijk zijn we in totaal 3 nachten hier gebleven. In het nieuwe gedeelte van Portsmouth, aan de overkant van het water, was een nieuwe toren gebouwd, Spinaker Tower, die 's avonds prachtig verlicht was.
We hadden in de afgelopen dagen bij een routinecontrole gemerkt dat het boeglicht kapot was. Het was niet het lampje maar een onderdeeltje van de unit zelf. Omdat we niet direct zin hadden om een complete unit te kopen, zijn we op zoek gegaan naar het betreffende onderdeeltje. Pas bij de derde of vierde winkel hadden we succes. De eigenaresse ging donderdagochtend naar de leverancier en dan zou ze kijken of het onderdeel daar aanwezig was.

Vrijdag 23-06-2006
Deze ochtend eerst nog even naar de chandlery, om het nieuwe onderdeel voor het boeglicht op te halen. Deze direct gemonteerd zodat we ook weer 's avonds of 's nachts kunnen varen. Het doel van deze dag was: Brighton. Bij Haslar Marina hebben we het grootzeil gehesen in de bekende rustig omgeving en met de motor er bij, door het Boat Channel gevaren. Net voorbij het Horse Sand Fort hebben we de genua uitgerold en de motor het zwijgen opgelegd. De wind was SSW 4, dus weer prima om in E-lijke richting te varen. De wind werd echter erg variabel, maar we hebben bijna alles gezeild. Slechts het eerste stukje van 4 Nm en het laatste stukje van 4 Nm hebben we gemotor'd. De 2e helft van het traject ging wel steeds langzamer maar toen hadden we stroom mee. Onderweg heeft de schippersvrouw eten klaar gemaakt (rijst + kip madras, erg heet!), afgewassen en verse koffie gezet. In Brighton konden we nog een (krap) plekje vinden aan de Visitors-steiger.

Zaterdag 24-06-2006
Vandaag moesten we weer eens een keer een beetje vroeg weg, namelijk om 8:00 uur. We vertrokken met weinig wind, NE 2/3, maar na een paar mijl kwam er iets meer en konden we zeilen, aan de wind en mooi parallel aan de kust. Voordat we nabij Newhaven waren, draaide de wind meer naar het oosten zodat we een lange slag over stuurboord gingen maken van de kust af. Op het moment dat Eastbourne bezeild was, gingen we overstag voor een lange bakboordslag. Verder van de kust stond ook wat meer wind (9 á 10 knopen i.p.v. 4 of 5) zodat we lekker gezeild hebben met grootzeil en genua.
Bij de sluis aangekomen, konden we direct naar binnen en geschut worden. In de haven was plek genoeg om een mooi plekje met een lange vingerpier te kiezen. In de 4 jaar dat we hier niet geweest waren, was er weer ontzettend veel bijgebouwd, luxe appartementen e.d.
Een uurtje later kwam er nog een Nederlandse Dehler 39 binnen, een SQ, de Blue Swan. De eigenaar had ons op een gegeven moment ook gezien en kwam even langs voor een praatje. Van het een kwam het ander en hebben wij ze (Bert en Nathalie) even later uitgenodigd om bij ons aan boord te komen borrelen.

Zondag 25-06-2006
Tegelijk met de Blue Swan door de sluis. Blue Swan
Zij wilden in eerste instantie een grote dagtocht maken, maar hebben toch besloten om, net als wij, naar Dover te gaan. Even voor negen uur waren we buiten. Er was veel bewolking, zicht ongeveer 4 tot 5 Nm en weinig wind uit NE-richting. Voorlopig dus maar weer even motoren en niet zeilen. Onderweg foto's van de Blue Swan genomen en andersom. Om 10:45 uur Lydd Range gebeld en er bleek een firing practice te zijn met een range van 1½ Nm. Standby gebleven op VHF 73. Nieuwe koers 80° T.
Bij Dungeness kwam er wat meer wind (3 á 4 Bft), dus hebben we (net als de Blue Swan) de zeilen gehesen, motor uitgezet en kruisend naar Dover. Net puiten de Western entry de genua ingerold en binnen de pieren het grootzeil laten zakken (uiteraard nadat we ons bij Port Control hadden gemeld, hetgeen daar verplicht is). In de marina kregen we een plaatsje naast elkaar. Deze keer hebben we bij de Blue Swan aan boord geborreld en daarna hebben we met z'n vieren in de pub 'Flag Staff' gegeten en naar de voetbalwedstrijd Nederland - Portugal gekeken. Helaas verloor Nederland deze wedstrijd waardoor ze uitgeschakeld waren voor verdere deelname aan het toernooi.

Maandag 26-06-2006
Ons plan was om deze dag naar Duinkerken te zeilen. Om 12:00 uur waren we buiten de haven van Dover, tegelijk met de Blue Swan. Het was zwaar bewolkt, af en toe regenachtig. De Blue Swan zette koers naar Nieuwpoort, zij moesten de donderdag weer terug zijn in Friesland i.v.m. werk. Tot halverwege de shipping lane zijn we ongeveer gelijk op gevaren, daarna scheidden onze wegen zich. Wij hadden het grootzeil met 1 rif en de genua gekozen. Dat was een goede zeilvoering met maximaal 16 knopen wind uit N-lijke richting. Er stonden behoorlijk grote golven die op en af gestuurd moesten worden. Onder deze omstandigheden hebben we dan ook maar weer eens de lifelines gebruikt. De oversteek van de TSS, uiteraard in SE-richting, ging gepaard met ruime wind (eigenlijk te weinig, rond de 11 knopen), het grootzeil maakte dan op de golven grote klappen die wij probeerden op te vangen met de grootschoot hetgeen erg vermoeiend was. Bij de Franse kust konden we gelukkig weer wat hoger varen zodat het rustiger werd kwa geklapper, er was gewoon meer druk in het zeil. Al met al toch een snelle oversteek. In Duinkerken afgemeerd naast een Zweedse solo-zeiler, die was deze dag ook al doorweekt door overslaand water (nog meer dan wij).

Dinsdag 27-06-2006
Vandaag grootzeil op en motor aan, dus motorzeilend door de Pas van Zuydcote. Ondanks een stralende zon, maar misschien wel dankzij de NE-wind (3 Bft), was het na een paar uur varen behoorlijk koud. Bij Oostende aangekomen, zagen we dat de verkeerslichten op G-W-G stonden, dus Port Control opgeroepen. We moesten wachten op een binnenkomende en een uitgaande ferry en nog wat andere beroepsvaart. Het kostte ons 3 kwartier extra voordat we afgemeerd lagen. De Zweedse solo-zeiler lag er al, maar die was een stuk vroeger vertrokken en had het eerste uur wel tegenstroom gehad.
De havenmeester vertelde ons dat er nog een Engelse motorkruiser achter ons zou aanleggen die 10 dagen op de kant had gelegen nadat hij vlak voor de pieren van Oostende op een container was gevaren die net onder de waterspiegel dreef. Het kostte hem wel zijn schroef en had schade aan het roer.
Wij zijn de stad in gegaan en hebben op een terras genoten van een drankje en een hapje in de avondzon. We hebben daar ook de avondmaaltijd genuttigd.

Woensdag 28-06-2006
Wij hebben eerst nog even boodschappen gedaan in Oostende. Daarna geholpen met de afvaart van de Engelse motorboot waarvan de schade was gerepareerd waardoor ze weer huiswaarts konden keren naar Ramsgate. De schrik zat er nog goed in bij die mensen, met name bij het vrouwtje die helemaal stijf van de zenuwen stond. Voor ons vertrek kwam ik ineens Anneke Berkhout tegen, die waren op weg naar het zuiden, ze stonden pas aan het begin van hun vakantie. Voor ons was Vlissingen deze dag ons doel.
Om 12:45 uur waren we buiten de pieren van Oostende. Ondanks dat er maar een NE-lijke windje van 3 Bft stond, hebben toch een rifje gestoken, we wilden er een rustig zonnig tochtje van maken. Wel hadden we de genua helemaal uitgerold. We maakten een lange slag naar buiten met de stroom tegen. Daarna een slag naar Zeebrugge, op een gegeven moment kregen we dan de stroom mee en was de ingang van de haven vrij te varen. De wind trok wat aan tot 4 Bft. Bij Zeebrugge is het water altijd wat warrig. We voeren ruim voor een binnekomend en een uitgaand zeeschip langs. Even verder in de Wielingen trok de wind nog meer aan (5 Bft NE), dat was tegen de verwachting in van 3 Bft! Het gevolg daarvan waren grote heftige golven (wind tegen stroom). Er kwam veel water over dek en zelfs in de kuip. Eén grote golf die tegen de zijkant van de boot sloeg, kwam als een vaste massa over de boot. Beiden waren we behoorlijk nat, met name Tonny, die het water eerst in de nek en en direct daarna onder tegen de rug kreeg. In de kuip achter het stuurwiel stond het water enkele tientallen cm's hoog. Dit kwam vanaf het gangboord zo de kuip in. Toen was het wel tijd om nog wat zeil te minderen! We zijn even voor de wind weggelopen zodat er een stuk minder druk in de genua stond en het gemakkelijker was om deze gedeeltelijk in te rollen. Daarna gingen we uiteraard terug op de oude koers en de boot liep veel prettiger (minder wreed) en in snelheid maakte het niets uit. De golven bleven natuurlijk nog wel in dezelfde mate maar het was veel lekkerder varen. Met de stroom mee gingen we constant 10,2 á 10,5 knopen over de grond (ongeveer 7,5 knopen bootsnelheid aan de wind). We waren in no-time bij Vlissingen, lekker op tijd bij de sluis om geschut te worden en vervolgens een plekje gezocht in de verenigingshaven 'De Schelde'. Daar hebben we de boot helemaal gesopt en gespoeld met zoet water en ons zelf uiteraard ook. In het clubhuis hebben we wat gedronken en heerlijk gegeten (tegen een erg schappelijke prijs).

Bruggen Kanaal door Walcheren
Bruggen Kanaal door Walcheren

Donderdag 29-06-2006
Vandaag was het weer een zonnige dag, wind NE 3. Na het ontbijt en douche gingen we tegen tienen door de Keersluisbrug. Bij Jos Boone in Middelburg dieselolie getankt en nog wat spulletjes gekocht. Daarna verder gevaren naar de Veerse sluis. Op het Veerse Meer af en toe met de genua gezeild. Na de sluis bij Kats verder op de motor naar Goes gevaren. We hadden de bruggen van 17:00 uur. Direct nadat we afgemeerd waren, is Tonny van boord gegaan om wat boodschappen te doen. Heerlijk in de avondzon een paar drankjes genomen en vervolgens een fantastische vismaaltijd genuttigd (kabeljauw, garnalen, champignons, tagliatelle). Tijdens de koffie+ werd het wel wat kouder in de kuip. Om 23:00 uur naar binnen gegaan.

Brug Goes
Brug Goes

Vrijdag 30-06-2006
Bij de eerste brugopeningen van 08:50 uur Goes verlaten met Willemstad als doel.
Het was heel rustig weer, bijna geen wind (1 tot 2 Bft) en veel zon. Alles op de motor gevaren. We waren betrekkelijk snel door de Krammersluis (dat is toch altijd maar weer afwachten bij de beroepssluis). Bij de Volkeraksluis moesten we iets langer wachten, maar het schutten gaat daar natuurlijk wel wat sneller (kleinere sluis en geen zout/zoet wisseling). Al met al waren we om ongeveer 16:00 uur in Willemstad. Hier zijn we even naar een terrasje gegaan om in de schaduw wat te drinken en daar kwamen we Kees Smit en zijn vrouw tegen (zij wonen in Willemstad). Bij hen aangeschoven aan hun tafel en gezellig gekletst en nog wat gedronken. Vervolgens aan boord wat opgefrist en de avond besloten met een prima openlucht-etentje bij de Rosmolen, daar hadden we vooraf telefonisch gereserveerd.

Zaterdag 01-07-2006
De laatste dag van deze vakantie kenmerkte zich door een ruime en erg zwakke wind en weer veel zon. 's Morgens de bakskist droog gemaakt en de buitenkant van de romp afgesopt en gespoten met zoet water. Vanaf de Haringvlietbrug alleen met de genua gevaren en daar de laatste zoutwaterresten weggespoeld met putsen zoet water, eerst varend over de ene boeg, daarna over de andere. Vervolgens rustig naar De Put gevaren. Een mooi, warm en droog einde van een prachtige vakantie.