Weekend 18 oktober 2008

In de week voorafgaand aan dit weekend zag het weer er niet best uit. Nogal veel regen en (te) harde wind. Maar de weergoden waren ons gunstig gezind, in de loop van vrijdag klaarde het op, de wind nam af en het was droog. Ook de verwachtingen voor de zaterdag en zondag waren goed.
Vrijdagavond kwamen Arie en de schipper naar Paul’s huis om van daaruit te vertrekken naar de jachthaven. Met een mooie ondergaande zon arriveerden we bij de boot. Nadat we deze vaarklaar hadden gemaakt en koffie gezet, zijn we in de late schemering vertrokken. Zodra we de haven hadden verlaten, bleek de wind nog maar matig te waaien, 3 Bft uit WSW-richting. De zeilen werden gehesen en in eerste instantie moesten we een paar slagen maken om het Vuile Gat uit te komen. Net voorbij Tiengemeten konden we een grote slag richting Goeree maken om vervolgens in 1 lang rak naar Hellevoetsluis te varen.
Ondertussen was de koffie ingeschonken en met een kalm gangetje konden we daarvan genieten met een lekkere versnapering er bij. Het was net een paar dagen na volle maan en die kwam aan de NE-horizon naar boven, af en toe achter een paar wolkjes maar meestentijds in volle glorie. Dat is altijd weer een prachtig gezicht, een (bijna) volle maan die zijn (of is het haar) licht laat schijnen op het water. We waren de enigen die hier van konden genieten op het Haringvliet, er was geen enkele andere boot op het water. We voeren heerlijk rustig onder zeil de havenkom binnen en daar hebben we de zeilen gestreken en zijn afgemeerd aan de passantensteiger van Cape Helius. Nadat we alles hebben opgeruimd, was het tijd voor een oorlam. Ondanks dat het uiteraard geen zomerse avond was, zijn we nog wel een tijd buiten blijven zitten onder het genot van een drankje en wat borrelnootjes. Daarna zijn we nog even naar muziekcafé Het Barbiertje gegaan om nog even een live band te bekijken en vooral te beluisteren. Deze sprak ons echter niet zo aan en we zijn na een pauze weer aan boord gegaan om in onze kooi te kruipen.

We hadden besloten om zaterdag Het Slijkgat uit en een eindje de zee op te gaan om dan na enige tijd weer terug te gaan naar Hellevoetsluis.

Net het Slijkgat uit
Mooie wolkenpartij

Gezien het tij hoefden we niet vroeg te vertrekken, dus we konden wat uitslapen. Na vertrek direct onder vol tuig naar de Goereese Sluis, dat ging niet in één keer, we moesten 2 slagen maken, maar dat was heerlijk zeilen. Er stond gelukkig meer wind dan de vorige avond. Buiten de sluis hebben we het grootzeil gehesen met 1 rif er in, want de verwachting was dat het ongeveer windkracht 5 zou worden en het was gedeeltelijk hoog aan de wind en gedeeltelijk een kruisrak. Ook de genua werd slechts voor 75% uitgerold. In het begin was het nog vrij rustig, maar naarmate we verder richting zee voeren, werd het heftiger, zeker toen we uit de luwte van Goeree kwamen. Die 5 Bft kwam er inderdaad met vrij veel uitschieters naar 6. Omdat het Slijkgat daar nog erg ondiep is (en het was bijna Laag Water) worden de golven die op zee ontstaan, daar erg steil en kort. Bovendien stroomde het water nog tegen de windrichting in met als gevolg dat het allemaal erg warrig werd.

Terug het Slijkgat in

Dat is niet lekker varen en omdat we geen specifiek doel hadden, besloten we om terug te keren. Nou, dat liep als een speer, de wind was nu bijna continu 6 Bft (ware wind) en met de golven schuin achterop, ging het heerlijk snel.

Bij de Goereese Sluis duurde het vrij lang voordat we geschut konden worden. Na de schutting zijn we weer onder vol tuig gaan zeilen. Door het Aardappelgat tot vlak bij Middelharnis en toen aan de andere kant van de Slijkplaat met een knik in de schoot terug naar Hellevoetsluis.

Heerlijk zeilen op Het Haringvliet

Het laatste stukje moesten we hoog aan de wind en hebben daar de genua nog even een eindje ingerold, dat zeilde op die koers een stuk beter. Weer de havenkom ingezeild en daar de zeilen gestreken. Omdat er nu aanzienlijk meer wind stond dan de dag er voor, zouden we aan de passantensteiger aan lager wal liggen. Dat is niet prettig ‘s nachts met piepende stootwillen, dus we hebben de boot in een box aan hogerwal gelegd, heerlijk rustig. Na het afmeren volgde de gebruikelijke procedure, schoon schip maken en een oorlam nemen. Tevens een tafeltje gereserveerd bij eetcafé De Klipper waar we ‘s avonds lekker gegeten hebben. Deze avond zijn we vrij vroeg terug gegaan naar de boot en ook op tijd te kooi gegaan. Intensief zeilen in een koude wind en daarna eten in een warme omgeving had zijn tol geëist: We waren vermoeid en “rozig”.

De zondag hebben we lekker uitgeslapen tot ongeveer 09:15 uur en daarna uitgebreid ontbeten (eieren met spek).

Richting Middelharnis

Pas om 11:30 uur vertrokken, weer met een lekkere wind (4 tot 5 Bft) uit SSW-richting, dus richting Middelharnis redelijk hoog aan de wind, daarna iets ruimer aan de zuidkant van Tiengemeten langs richting de Haringvlietbrug. In eerst instantie nog zonnig, later bewolkt maar gelukkig steeds droog. Bij de punt van de ondiepte aan de oostkant van het eiland een gijp uitgevoerd en vervolgens in één slag naar De Put, waar we om 14:00 uur arriveerden. De buren stonden op de steiger en namen een landvast aan. We raakten nog even aan de praat over hun uitstapje naar Alicante waar ze de start van de Volvo Ocean Race hadden aanschouwd. Wat bleek nu: hun zoon is één van de bemanningsleden van de Russische deelnemer, hij is de bekende navigator Wouter Verbraak!
Ook nu moest er uiteraard schoon schip gemaakt worden en onze spulletjes ingepakt worden. Dit was wel een zeer mooi oktober-weekend waarin we fantastisch hebben gezeild.